doakan tuk kawan saya keranaNya...

semalam...
saya balik kerja lewat dari hari biasa...maklum,kerja berlambak..terpaksa stayback...
turun je dari jejantas,gerimis... saya pun berpayung,ala...slalunya main redah je...disebabkan payung dah de kat tangan..takde alasan taknak pakai..so,pakai jelaa...
on the way nak ke bustop, saya berjalan beriringan dengan seorang gadis india...dia tak berpayung jadi saya pelawa la dia tuk share payung dengan saya...dia pun sudi..
dalam perjalanan...kami berkenalan..tanyala nama, tempat tinggal, tempat kerja...
sampai bustop, masih tetap bersama...saya puji dia...kagum dengan bahasa melayunya yang sangat fasih...macam orang melayu, takde slang india...katanya dia ramai kawan melayu..itu yang membuatkan dia fasih sangat-sangat berbahasa melayu...
saya berborak-borak dengan dia...dan...tiba-tiba,satu ungkapan yang keluar dari mulutnya membuatkan saya terkejut..."INSYA'ALLAH"...tu ungkapan yang keluar dari mulutnya...
dan tambahnya lagi..."kita hanya merancang dan ALLAH yang menentukan"...
semua ni terungkap disebabkan satu soalan yang saya ajukan pada dia...
saya makin terkejut..dia tangkap reaksi saya...dan dia tersenyum...
saya tahu dia bukan muslim, bukan kerana dia tak bertudung tapi titik hitam yang ditampal ditengah-tengah antara kedua keningnya..(maaf,tak tahu pe nama benda tu...yang selalu orang india pakai)...
perbualan kami makin rancak...semua berkaitan islam...sehingga bus dia dah sampai pun dia lepaskan...
"takpe laa...tunggu next bus jelaa"...katanya...
ternyata dia seorang non-muslim yang tertarik dangan agama kita...islam...
"niat nak convert tu belum lagi la tapi memang minat tentang islam,nak belajar dulu tentang islam..."
"akak hindu tapi dari kecil akak dah terpengaruh dengan katolik.."
saya ternampak rantai yg tergantung dilehernya...buah rantai tu tanda salib...
"akak suka baca majalah wanita,ada satu topik tu selalu cerita tentang 'saudara baru'...akak selalu baca pengalaman diorang terhadap islam...dari situ akak agak tertarik...akak minat gak kisah nabi Muhamad SAW..akak ada dengar tentang kisah isteri nabi..."
"pernah sehari tu akak tidur kat rumah...akak dengar azan, akak terus bangun...akak suka la dengar azan.."
"akak teringin nak bayar zakat...tapi sebetulnya akak tak bolehkan...?tapi akak suruh orang lain(islam), on behalf sebagai sedekah..."
semua diatas ni adalah ungkapan yang keluar dari mulutnya yang masih saya ingat...
saya bagitau dia ni mungkin satu petunjuk untuk dia dari ALLAH...saya kata islam tu menenangkan...ramai non-muslim yang convert dah buktikan...dia sokong statement saya...apa yang dia baca,ramai saudara baru beritahu perkara yang sama...islam itu tenang...saya cerita pada dia tentang satu kisah yang pernah saya dengar...seorang paderi menjawab soalan seorang muslim yang bertanya...apakah KUNCI untuk SYURGA...?paderi tu jwb dlm ketakutan...SYAHADAH..."ucapan syahadah adalah kunci untuk masuk ke syurga"...dia hanya mendengar...saya bagitau dia..."bila kita islam...kita takkan ada dalam neraka selama-lamanya..."
disebabkan masa yang terhad...saya tak dapat sampaikan banyak...tapi,saya alu-alukan dia sekiranya ingin belajr tentang islam saya sudi membantu...kami bertukar nombor telefon...
saya bagitau dia...saya ramai kawan yang mungkin juga boleh membantu dia...jadi saya minta fb dia...saya pelawa dia untuk kunjungi wall kawan-kawan..mungkin sedikit sebanyak dia boleh belajar...
masa itu kepunyaan Allah...bus dia pun sampai...
kami berpisah disitu...

saya percaya, dia minat islam...
namun segalanya adalah kehendak YANG MAHA ESA...
semoga Allah memberikan hidayahNya kepada kawan baru saya...


 "ya Allah...
Alhamdulillah...
terima kasih atas nikmat ISLAM yang Engkau kurniakan padaku YA RABBI...
sesungguhnya ia adalah nikmat yang terbesar...
semoga ISLAM ku bukan hanya atas nama YA RABBI...
semga ISLAM ku juga pada sifat zahir dan rohaniku YA RABBI...
Ya Allah...
sesugguhnya hidayah itu milikMu...
aku meminta padaMu...
berikan aku hidayahMu YA RABBI...juga untuk kawan-kawanku...
berikan aku ilmu dan kelebihan agar aku dapat menyampaikan tentang islam kepada mereka yang tidak kenal islam,
sesungguhnya itu yang terbaik bagi mereka...

No comments:

Post a Comment