membaja benih CINTA ILLAHI

Bismillahirrahmannirrahim,


Allah...
Tiada Tuhan melainkan Allah,dan Nabi Muhamad pesuruh Allah...
Alhamdulillah..
pagi ini 10/12/10 merupakan jumaat pertama bulan muharam dalam tahun 1432h,juga merupakan hari lahirku...
Alhamdulillah,Dia masih memberikan nafas dalam jasadku,masih tetap nikmat2Nya untukku...
semoga meningkatnya umurku membawa diriku lebih dekat denganNya...
amin...
lebih kurang jam 1.20am mengikut jam PC ku,
aku baru saja menamatkan bacaanku terhadap satu novel pembangun jiwa karya novelis kegemaranku merangkap novelis no.1 Indonesia,kang abik atau yg tepatnya Habiburrahman El-Shirazy,
"BUMI CINTA"...subhanAllah...ilham dan ilmu itu tiada lain datangnya melainkan dari Allah SWT ,
sungguh aku sngat tersentuh diatas karya yang sangat membangunkan jiwa-jiwa yang ketandusan dan kering iman sepertiku...bisa saja menjadi inspirasi buat hati-hati yang sentiasa lalai kepadaNya kembali kejalan yang lurus lagi diredhai...Alhamdulillah...mungkin ramai yang telah membacanya terlebih dahulu namun tersangatlah ingin untuk aku berkongsi rasa tentang BUMI CINTA kepada sahabat semua...barangkali ada yang belum membaca kusarankan agar membacanya...insyaAllah tidak melalaikan malah menyuburkan jiwa nurani kita...
ini bukan pertama kali aku merasakan sedemikian perasaan..kerana sebelum ini aku pernah membaca novel-novel karangan Kang Abik yang lainnya...
disini tidak lain,seperti yang kukatakan aku hanya ingin berkongsi cerita dan pengalaman jiwa terhadap karya-karya beliau yang halus islamik dan yang utamanya,merasai dekat dengan Allah SWT...
novel beliau yang pernah kubaca adalah "AYAT-AYAT CINTA"...juga merupakan koleksi novelku yang pertama...apa yang ada dalam novel ini?hanya pembaca yang menghayatinya sahaja yang dapat menangkap keindahannya...bukan aku mengatakan aku mengenali keindahan2 itu,tidak kerana setiap yang membaca pasti ada pandangan positif yang tersendiri terhadap karya ini..justeru itu aku mengatakan bahawa setiap yang membacanya dapat merasai keindahan karya islamik ini...
dimukaddimah lembaran novel itu terdapat komentar2 pembacanya juga dari kalangan ilmuan serata dunia,jadi diruangan ku ini aku hanya ingin berkongsi pandanganku sendiri...
apa yang aku dapat dari setiap lembaran AAC itu?
alhamdulillah...aku menemui sesuatu yang menunjukkan aku untuk lebih mendekatiNya...
dari pembacaanku itu juga aku telah melepaskan sesuatu "khayalan" yang aku cipta sendiri di duniaku sendiri,
khayalan yang aku anggap akan kekal seperti yang aku inginkan sedangkan ianya tetap sebuah khayalan..yang tidak pasti kejadiannya,dulunya aku sentiasa berharap khayalanku ini berada dalam redhaNya..namun setelah aku membaca AAC..aku menemui sinar yang sebenar...
disetiap susunan ayat dalam AAC,paling menarik fikiran dan jiwaku adalah satu ayat yang disusun indah...

"jika cinta keduanya tidak berlandaskan ketakwaan kepada Allah maka keduanya akan saling bermusuhan di akhirat apatah lagi jika cinta keduanya justeru menyebabkan terjadinya perbuatan maksiat baik kecil mahupun besar.Tentu kelak mereka akan bertengkar diakhirat..."

hatiku sedikit basah bila membaca susunan ayat-ayat ini...aku terus membaca dan rupanya ia merupakan keterangan sepotong ayat Al-Quran...

orang-orang yang akrab saling kasih mengasihi pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertaqwa.
(surah Az-zukhruf; ayat 67)

subhanAllah...aku muhasabah diri setelah menamatkan bacaanku terhadap novel itu,dan disitu aku mencipta satu prinsip dan mendidik diri untuk tidak melabuhkan cintaku pada yang tidak sepatutnya...
Alhamdulillah Allah menemukan jalan untukku...jika Dia berkehendaki maka akan terjadilah..dan hingga kesaat ini aku masih seperti yang ku inginkan,istiqamah dijalanNya...amin,
moga hanya CINTA ALLAH dihatiku...amin,

seterusnya...

novel "KETIKA CINTA BERTASBIH 1&2"...
sekali lagi seperti AAC...aku merasa sangat terharu dan kagum terhadap karya islamik ini namun tidak lebih dari kekagumanku terhadap Allah SWT Yang Maha Memberi Nikmat...
bagiku,susun cerita KCB lebih lembut dari AAC...namun keduanya memiliki karakter yang sama iaitu tetap menuju kearah Redha Illahi...
apa yang aku perolehi?setelah aku membacanya...aku seolah-olah diberi satu semangat untuk menjadi seorang yang lebih bersemangat...dan ingin sekali menjadi seorang yang solehah...
moga Allah mencampakkan kesolehaan kedalam hatiku sedalam2nya...

seterusnya yang baru sahaja selesai kubaca adalah "BUMI CINTA"...
keimanan...itu yg banyak dipelajari melalui BC...betapa aku merasakan nipisnya iman dalam dadaku..dan betapa miskinnya aku dengan ilmu...terutamanya kandungan dan maksud ayat-ayat
Al Quran...
pendapatku...membaca BC seperti membaca buku-buku ilmiah dalam satu buku...kenapa?
kerana tika aku sedang menyusuri sebuah perjalanan..aku dihidangkan dengan berbagai ilmu...
tentang ilmu sejarah,tentang pandangan non-muslim terhadap islam,hujah bukti islam dan AlQuran dan tentang palestin...masyaAllah...disini aku merasakan kejahilanku tersangatlah tinggi...dan disini juga aku merasakan dahaga akan kedinginan ilmu...

"tika pagi datang,orang yang lalai akan berfikir apa yang harus dikerjakannya.sedangkan orang yang berakal akan berfikir apa yang akan dilakukan Allah kepadanya"


kata-kata Ibnu Athaillah yang disampaikan oleh kang abik dalam BC ini memberi satu didikan jiwa buatku...
kata-kata ini mengajar kita agar kembali hanya padaNya...

"Jika Allah menolong kamu, maka tak adalah orang yang dapat mengalahkan kamu; jika Allah membiarkan kamu ( tidak memberi pertolongan), maka siapakah gerangan yang dapat menolong kamu ( selain ) dari Allah sesudah itu Karena itu hendaklah kepada Allah saja orang- orang mukmin bertawakal"
( surah al imran-ayat 160 )

satu simpulan terhadap 3 novel yang tersangat aku gemari ini adalah,
              
"CINTA"...
menunjukkan sebuah cinta yang sejati yang dilabuhkan pada Rabbul Izzati,Allah SWT...dan susunan cerita-ceritanya yang mampu membuat kita kembali padaNya dan membaja benih CINTA untkNya...
ada harapan di dalam harapan...watak Fahri di AAC,Azzam di KCB dan Ayyas di BC membuat aku berharap agar ditemukan pendamping dan pembimbing hidup seperti mereka...dan di dalam harapan itu juga aku menyimpan harapan,semoga aku bisa mendidik diriku agar menjadi seperti Aisyah,Ana Althafunnisa dan Sofea.
amin Ya Rabbi.

Ya Allah,
aku mohon CINTAMU...
aku mohon CINTAMU... 
aku mohon CINTAMU..
aku mohon keteguhan ISLAM & IMAN dalam hatiku...
aku mohon keteguhan ISLAM & IMAN dalam hatiku...
aku mohon keteguhan ISLAM & IMAN dalam hatiku....
amin...amin...amin Ya Rabbi.. 
 

No comments:

Post a Comment