sebuah perubahan...

salam ukhuwah kpd semua tetamu yg mnyinggah di blog znj...kehadiran kalian amat dialu2kan,begitu juga pndpt dan komen kalian terhadap setiap baris kata2 yg znj coretkan di laman ini...

stiap manusia pasti mlakukn perubahan,krn ianya mrupakn salah satu fitrah kita...
begitu juga diriku...
aku terasa perubahan dalam diri smenjak aku mula berjauhan drpd kluargaku...aku bljr di sbuah negeri di mana aku tidak mmpunyai pertalian darah dengan sesiapa pun...di negeri itu aku mnumpang hidup dgn kluarga kwnku...nmun,aku lbh bnyk mnumpang hidup disebuah tapak besar yg xprnah aku duga akn mnjadi slh satu rumahku di muka bumi ini wlaupun hnya selama 2 tahun...iaitu sbuah asrama sek aliran biasa...
memang sblum ni aku memang b'keinginan utk tggal diasrama...dan akhirnya keinginanku dimakbulkan oleh Illahi...Alhamdulillah...
dipendekkan cerita,pelbagai suka duka telah aku lalui disana..bnyk juga aku bljr..iaitu tntg rindu & perasaanku terhadap keluarga yg jauh dimata...tntg persahabatan yg baru dicipta...juga tntg seorg insan yg lahir dari kaum adam yg mbuat aku knl apa itu cinta mnusia,juga mbawa aku kearahNya...
plbagai dugaan yg telah aku tempuhi spnjg aku disana...
nmun segala dugaan itu diatasi oleh kbhagiaan yg Allah kurniakn utkku...
aku berubah mnjadi seorg yg lebih baik dr sebelumnya...aku manjadi seorg yg lebih matang dan dewasa...
slps 2 thn aku disana,aku kembali kepangkuan kluarga...
tidak smpai 1thn aku bersama mereka...aku kembali menumpang hidup ditempat lain..iaitu di sbuah kolej yg hnya diduduki oleh saudara seagamaku...disini,aku juga tidak terlepas utk mmbina sebuah persahabatan sekali lg...melakar memory indah bersama kwn2 telah mnjadi sebuah hobi..
perubahn aku smakin mjurus kearah yg lbh baik,syukur Alhamdulillah...
lebih bnyk ilmu keagamaan yg aku kutip di situ...aku juga terasa diri ini lbh dekat dgn Pencipta manusia,Ya Rabbul Izzati...aku sering mngaji...membaca...mndengar kuliah yg dianjurkn oleh surau kolej juga persatuan PPIM yg aku sertai...aku mula terasa dan mula sedar bhw aku tlh bnyk melakukan dosa-dosa selama hidupku,dan masaku juga bnyk yg aku sia2kn...jd aku mngambil kptusan utk berubah dan ingin lebih dekat dgnNya...
salah satu titik permulaan yg aku ambil demi Illahi ialah aku mula memutuskan hubungan istimewaku dgn seorg kaum adam yg aku kenali sebelum ni...aku bertekad ingin melupakan cinta manusia dan ingin mencari cintaNya..satu persatu aku cuba tinggalkn yg patut aku tinggalkn sejak dulu...semua ini hnya keranaNya...
tidak lama,stahun stgh aku di kolej itu spt hnya smnggu dua...aku pulang kembali kepangkuan keluarga...
dan khidupanku berubah...bermula rutin baruku...
aku sudah mula bekerja...dari sini aku terasa aku juga mula berubah namun..apa yg aku rasa adlh negative,perubahanku bkn kearah yg lebih baik malah...aku mjd seorg yg sering alpa...mencari Allah SWT tatkala hnya berduka...
tkadang aku menangis apabila aku mngingati kembali prubhn ini...aku mnjadi rindu terhdp diriku yg dulu...
aku ingin kembali...aku ingin menjadi diriku yg dulu...namun begitu payah ujian ini...
aku tidak istiqamah...tkadang aku ingat dan tkadang aku lupa...
aku sendiri tidak tahu apa yg tjadi dlm driku sndiri...
semakin aku ingin mlangkah mendekatiNya,smakin susah aku mlangkah...shingga aku sntiasa menasihati diri sndiri...ini hnya ujian...namun,aku tetap begini...
aku tidak tahu apa lg yg harus aku lakukn...knp adanya perubhn spt ini dlm hidupku...
aku tahu semua ini dtg atas kelemahan diriku sendiri...
smoga Allah SWT sntiasa mnunjukkn jln yg benar utkku...dan bkn jln org2 yg dmurkaiNya...

kpd semua tetamu yg sudi mberi sdkt masa utk mbaca coretanku ini,.jutaan terima kasih buat kalian...dan,kuharap agar kalian dpt berkongsi ilmu dan pndpt terhdp permasalahanku ini...
jazakallah...


No comments:

Post a Comment